Sari la conținut

Site-ul nostru este în curs de actualizare. Vă mulțumim pentru înțelegere !

Avize Plen CES - 04 ianuarie 2022

AVIZ: referitor la propunerea legislativa pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a intreprinderilor publice (b568/14.12.2021)

Aviz favorabil


In temeiul art. 2 alin. (1) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și functionarea Consiliului Economic și Social, republicata, cu modificarile și completarile ulterioare, și art. 11 lit. a) din Regulamentul de organizare și functionare, Consiliul Economic și Social a fost sesizat cu privire la avizarea propunerii legislative pentru modificarea -ri completarea Ordonanței de urgența a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativa a întreprinderilor publice (b568/l 4. l 2.2021).

CONSILIUL ECONOMIC SI SOCIAL

In temeiul art. 5 lit. a) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și functionarea Consiliului Economic și Social, republicata, cu modificarile și completarile ulterioare, in ședinta din data de 4.01.2022, desfașurata online, conform prevederilor Hotararii Plenului nr.25/04.03.2021, avizeaza FAVORABIL prezentul proiect de act normativ cu urmatoarea observație: se impun a fi modificate articolele referitoare la aplicarea sancțiunilor, astfel incat incalcarea noilor prevederi sa atraga dupa sine sanctionarea prin amendarea autoritatii publice in subordinea careia se afla respectiva intreprindere publica.


AVIZ: referitor la propunerea legislativa pentru acordarea de zile libere platite persoanelor care voteaza (b569/14.12.2021)

Aviz nefavorabil


In temeiul art. 2 alin. (1) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și functionarea Consiliului Economic și Social, republicata, cu modificarile și completarile ulterioare, și art. 11 lit. a) din Regulamentul de organizare și funcțiionare, Consiliul Economic și Social a fost sesizat cu privire la avizarea propunerii legislative pentru acordarea de zile libere platite persoanelor care votează (b569/l 4. l 2.2021).

CONSILIUL ECONOMIC ȘI SOCIAL

In temeiul art. 5 lit. a) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social, republicata, cu modificarile și completarile ulterioare, în ședinta din data de 4.01.2022, desfașurata online, conform prevederilor Hotararii Plenului nr.25/04.03.2021, avizeaza NEFAVORABIL prezentul proiect de act normativ, cu urmatoarea motivare:

  • propunerea legislativa are putine șanse sa fie eficienta în condifiile propuse. Pe de o parte, este benefica pentru cetatenii care voteaza, care vor caștiga o zi libera. Pe de alta parte, genereaza o micșorare a productivitatii angajatorilor care pierd - potential, o zi de lucru cu toti angajatii, zi pe care angajatorul trebuie totuși sa o plateasca. In plus, in acest fel, este generata o situație discriminatorie intre alegatorii salariati ai unei firme din Romania și ceilalti cetateni cu drept de vot, respectiv, romani din diaspora, șomeri, pensionari, alti cetateni care au drept de vot etc.;

  • prezenta la vot este un drept și o obligatie civica, acordarea de stimulente in acest scop nefiind de dorit. A vand in vedere ca votul se desfașoara intr-o zi libera, ziua libera acordata nu constituie motiv pentru facilitarea prezentei la urne și, in plus, este discriminatorie la adresa celor care nu au statutul de angajat. Mai mult decat atat, prevederea instituie o povara suplimentara, nejustificata, m sarcina angajatorilor, care nu au niciun rol in procesul de vot;

  • art. 36 din Constitutia Romaniei statueaza dreptul la vot al cetatenilor romani. Acordarea unei zile libere pentru cetatenii care iși exercita acest drept poate fi interpretata ca o ingerinta asupra decizie cetateanului de a vota;

  • totodata, se observa o confuzie m textul propunerii legislative, respectiv la art. 3, întrucat art. 146 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicata, cu modi.ficarile și completarile ulterioare, se refera la concediul de odihna anual, nu la zilele libere: ,,(2) in cazul in care salariatul, din motive justificate, nu poate efectua, integral sau parțial, concediul de odihnii anual la care avea dreptul in anul calendaristic respectiv, cu acordul persoanei in cauză, angajatorul este obligat să acorde concediul de odihna neefectuat într-o perioadă de 18 uni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual. "

Acest site folosește cookie-uri

Pentru a-ți oferi o experiență bună de navigare, utilizăm fișiere de tip cookie. Dacă nu ești de acord cu utilizarea cookie-urilor, poți să îți retragi consimțământul pentru utilizarea cookie-urilor prin modificarea setărilor din browser-ul tău.

Mai multe informații